HDL kolesterol štiti vaše srce

Vrijeme za čitanje: 6 minut
Featured Image

HDL kolesterol jedna je od dvije glavne vrste kolesterola i sadrži lipoproteine ​​visoke gustoće. Također se naziva i "dobrim" kolesterolom, budući da igra ključnu ulogu u uklanjanju "lošeg" LDL kolesterola iz krvotoka, čime se smanjuje rizik od ateroskleroze, bolesti srca i moždanog udara. Njegova optimalna razina održava se zdravim načinom života i psihičkom ravnotežom.

HDL kolesterol za zdravlje srca

Više razine HDL-a ili "dobrog" kolesterola smatraju se korisnima za zdravlje kardiovaskularnog sustava, jer uklanjaju LDL ili "loš" kolesterol iz krvotoka i na taj način sprječavaju stvaranje naslaga u stijenkama krvnih žila koje utječu na nastanak ateroskleroze. Sprječava nastanak krvnih ugrušaka i oksidativni stres, poboljšava osjetljivost na inzulin, a djeluje i protuupalno te pomaže u smanjenju upale krvnih žila koje uzrokuju kardiovaskularne bolesti.

Koje su razine prijetnje?

Ako već znamo da imamo povišen "loš" LDL kolesterol, možemo koristiti donju tablicu kako bismo razumjeli svoju razinu rizika. Prepoznavanjem i svrstavanjem u neku od kategorija možemo bolje upravljati, kontrolirati, ali i smanjiti neželjene previsoke vrijednosti.

Nizak kardiovaskularni rizik

Tablica graničnih vrijednosti za normalnu populaciju (niski kardiovaskularni rizik):

ukupni kolesterolmanje od 5 mmol/l
LDL kolesterolmanje od 3 mmol/l
trigliceridimanje od 1,7 mmol/l
HDL kolesterolviše od 1 mmol/l (muškarci)
više od 1,2 mmol/l (žene)

Umjereni kardiovaskularni rizik

To znači prisutnost najmanje jednog od sljedećih faktora rizika:

  • mlađi pacijenti koji imaju dijabetes manje od 10 godina i nemaju druge čimbenike rizika osim povišene razine h-LDL;
  •  procijenjeni rizik od smrti od kardiovaskularnih bolesti u sljedećih 10 godina prema SCORE skoru ≥ 1% i < 5% (za izračun pitajte liječnika).

Tablica graničnih vrijednosti ako imate umjereni kardiovaskularni rizik:

LDL kolesterolmanje od 2,6 mmol/l

Visoki kardiovaskularni rizik

To znači prisutnost najmanje jednog od sljedećih faktora rizika:

  • značajno povišene vrijednosti ukupnog kolesterola (8 mmol/l), h-LDL (4,9 mmol/l) ili krvnog tlaka (≥ 180/110 mmHg);
  • obiteljska hiperkolesterolemija; n šećerna bolest koja traje najmanje 10 godina ili s drugim čimbenikom rizika; n umjerena kronična bubrežna bolest; procjena rizika smrti od kardiovaskularnih bolesti u sljedećih 10 godina prema SCORE skoru ≥ 5% i < 10%.

Tablica graničnih vrijednosti ako imate visok kardiovaskularni rizik:

Holesterl LDLmanje od 1,8 mmol/l i smanjenje od 50% u odnosu na početnu vrijednost

Vrlo visok kardiovaskularni rizik

To znači prisutnost najmanje jednog od sljedećih faktora rizika:

  • Potvrđena kardiovaskularna bolest, npr. prethodni akutni infarkt miokarda, koronarna revaskularizacija, moždani udar, periferna arterijska bolest.
  • Šećerna bolest s oštećenjem ciljnih organa ili najmanje tri značajna čimbenika rizika (pušenje ili izražena hiperkolesterolemija ili izražena hipertenzija) ili rani početak dugotrajne šećerne bolesti tipa 1 (više od 20 godina).
  • Teška kronična bolest bubrega.

Tablica graničnih vrijednosti ako imate vrlo visok kardiovaskularni rizik:

LDL kolesterolmanje od 1,4 mmol/l i smanjenje od 50% u odnosu na početnu vrijednost

Kako povećati razinu "dobrog" kolesterola na prirodan način

Zdrava prehrana i tjelesna aktivnost značajno će pridonijeti rastu HDL "dobrog" kolesterola, kao i apstinencija od alkohola i prestanak pušenja. Dokazano je da mentalna ravnoteža pridonosi i višim razinama "dobrog" HDL kolesterola.

Dijetetski izvori za promicanje prirodnog povećanja 'dobrog' kolesterola

Jelovnik bogat zdravim mastima (maslinovo ulje, avokado, masna riba), Omega-3 kiselinama (losos, sardine ili Omega-3 dodaci prehrani), mononezasićenim mastima (bademi, orasi), cjelovitim žitaricama (quinoa, ječam), antioksidansima ( zeleni čaj, tamna čokolada, bobičasto voće), steroli i stanoli, itd.

Aktivnosti i način života koji podržavaju zdravlje srca

Kretanje i dobra fizička kondicija jedan su od glavnih uvjeta, kako za održavanje tako i za povećanje razine „dobrog“ HDL kolesterola.

Utjecaj redovite tjelesne aktivnosti na zdravlje srca

S vježbama počinjemo i postupno ih uvodimo u svakodnevni život jer se tijelo mora naviknuti na dodatne napore, no kako bismo olakšali osjećaj "moramo nešto učiniti", možemo pozvati i prijatelje na vježbanje i povećati sa društvom vašu motivaciju. Važno je ostati opušten, postaviti realne ciljeve i ne forsirati se ni na što. Shvaćamo da je zdrav način života proces i način života, čije rezultate pokazujemo upornošću i dosljednošću.

Spanje u stresu

U stresnim situacijama tijelo oslobađa hormon kortizol, poznat i kao "hormon stresa" i tako direktno utječe na razinu lošeg "LDL" kolesterola. Važno je naučiti upravljati čimbenicima stresa i osigurati dobru kvalitetu sna, što pomaže u regulaciji hormona stresa. Dobar san također osigurava emocionalnu obradu, jača otpornost na stres, vraća nam energiju i time poboljšava dobrobit.

Kako prepoznati i kontrolirati faktore rizika za srčane bolesti

Kako prepoznati i kontrolirati stres

Stres i njegovu jačinu možemo prepoznati slušajući svoje tijelo i promatrajući naše reakcije na stresne događaje. Upravljanje stresom se uči i jača tehnikama opuštanja, meditacijom i jogom.

Pomen tjelesne aktivnosti

Tjelesna aktivnost i fizička aktivnost ključni su za zdravlje kardiovaskularnog sustava, zdravlje srca najviše ćemo ojačati trčanjem, hodanjem i vožnjom bicikla, te kardiovaskularnim vježbama i jogom.

Kako odabrati optimalnu prehranu za zdravlje srca

Odabir optimalne hrane podrazumijeva jelovnik koji podržava zdravlje srca i krvožilnog sustava, a prilagođen je pojedincu i mogućnostima alergija. Idealan jelovnik uključuje zdrave masnoće (maslinovo ulje, avokado, orašasti plodovi i sjemenke), masnu ribu (losos, skuša i pastrva), cjelovite žitarice (smeđu rižu, kvinoju, zob i kruh od cjelovitih žitarica), a važno je izbaciti kontradiktorne namirnice iz izbornika ili namirnice koje povećavaju razinu "lošeg" LDL kolesterola.

Genetski čimbenici rizika

Genetski rizici za visoke razine kolesterola suobiteljska hiperkolesterolemija (znači povišeni kolesterol), obiteljska kombinirana dislipidemija (osim povišenog ukupnog kolesterola, povišena je i razina triglicerida u krvi), defekt receptora LDL kolesterola i genetske mutacije.

Utjecaj pušenja na zdravlje srca

Pušenje snižava razinu HDL "dobrog" kolesterola u krvi, što pomaže u uklanjanju LDL ili "lošeg" kolesterola iz krvotoka i sprječava stvaranje plakova. Pušenje također izravno povećava razinu LDL "lošeg" kolesterola i triglicerida u krvi i stoga predstavlja faktor visokog rizika za aterosklerozu. Uzrokuje upalne procese i oksidativni stres u tijelu. 

Regulacija krvnog tlaka

Regulacija krvnog tlaka ključna je za cjelokupno zdravlje kardiovaskularnog sustava, a promjene načina života koje mogu pomoći u kontroli krvnog tlaka uključuju zdravu prehranu, održavanje zdrave težine, tjelesnu aktivnost, upravljanje stresom, dovoljno sna te prestanak pušenja i konzumacija alkohola.

Zaključak

Za održavanje HDL „dobrog“ kolesterola važni su zdrava prehrana i aktivan život te prestanak pušenja i ograničenje konzumacije alkohola. Kontrola stresa, dovoljno sna i uravnotežen krvni tlak najviše će pridonijeti zdravlju kardiovaskularnog sustava.

Sadržaj je namijenjen općem informiranju i obrazovanju i nije zamjena za profesionalni medicinski savjet, dijagnozu ili liječenje. Uvijek se posavjetujte s kvalificiranim zdravstvenim radnikom (liječnikom ili ljekarnikom) za točnu dijagnozu i liječenje. Podaci u članku nisu zamjena za točnu medicinsku dijagnozu i služe samo u informativne svrhe.

Deli:
Brezplačna E-knjiga

Kako se za vedno znebimo glist?

    Pregledajte naše teme

    Nikada ne propustite naše zapise!

    Nikada ne propustite novosti, skrivene ponude i aktualne akcije. Pobrinut ćemo se da o svemu budete na vrijeme obaviješteni.